Stolový klavír Jean-Henri Pape, r. v. cca 1824
anglická mechanika, kladívka filcová, dusítka filcová
Nástroj byl renovován díky finanční podpoře Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Jean-Henri Pape (1787–1875). Narozen v Sarstedtu u Hannoveru. Klavírnímu řemeslu se vyučil v Londýně. V r.1811 přišel do Paříže, začal pracovat u Ignace Pleyela, již známého výrobce. V r. 1815 si zřídil vlastní dílnu a téměř 40 let vyráběl piana a svými vynálezy zlepšoval jejich vlastnosti. Pape byl jedním z nejvynalézavějších stavitelů klavírů. Během svého života podal 137 patentů a soustředil se na vylepšení stolových klavírů. Významná změna je použití plstě k potažení kladívek, místo dříve používané kůže. Plsť se osvědčila a od r.1826 se začala běžně používat. Jeho práce byla mnohokrát oceněna, např. v letech 1832, 1833 Svazem průmyslu a Akademií umění a v letech 1834, 1839 získal zlatou medaili na Národní výstavě. Byl šikovný i v mechanice, vynalezl zařízení (1827), které řezalo dřevo nebo slonovinu ve spirálách, což využil při zdobení a dýhování nástrojových skříní.
Postupem času Pape nedokázal odolat narůstající industrializaci, která pronikala i do výroby pian. Na sklonku života bydlel na předměstí Paříže v Asnieres nad Seinou, kde pokračoval ve své práci a kde r. 1875 zemřel. Po nějakou dobu se jeho syn a synovec snažili pokračovat v jeho práci, ale slavné doby jejich předka už se nikdy neopakovaly.
Stolový klavír, nástroj je signován Pape. Facteur de Piano, a Paris, mahagonová skříň. Jedná se o velmi vzácný nástroj. Nástroj byl velice precizně zhotoven a velice krásný. Předcházejícími pokusy o restaurování byl spíše poškozen. Díky finanční podpoře K Ú Jihomoravského kraje bylo možno přistoupit k nápravě v restaurátorské dílně Jana Bečičky. Následuje rozsáhlá restaurace: oprava korpusu, oprava poškozených lubů, naklížení žeber na rezonanční desku z rezonančního smrku a vklížení do nástroje, oprava a umístění původní kobylky, zhotovení kolíčníku a postupné lepení do korpusu, rozmístění ladících kolíků na količníku, rozmístění strunových svazků, povrchová úprava rezonanční desky, špánování prasklin dna a impregnace korpusu, přiklížení uvolněného dýhování, obnova celistvosti povrchové úpravy, oprava poškozených dusítek, sesazení mechaniky a její regulace, čištění klaviatury a mechaniky, doplnění ladících kolíků, doplnění strun (kopie historických) oprava pedálového mechanizmu, který byl silně poškozen dřevokazným hmyzem závěrečná povrchová úprava.
- tónový rozsah F1-f4,
- nástroj je plně hratelný
- Intonování ladění 390 Hz
- čtyři pedály: z leva zvedá dusítka, loutna efekt, fagot efekt moderátor