Skříňové kabinetní křídlo T. Cooper, r. v. cca 1825
nárazová jednoduchá mechanika abstraktová
První vzpřímené klavíry se objevují koncem osmnáctého století, za jejich tvůrce či vynálezce je považován Christian Frederici.
Jakmile vešla ve známost myšlenka svislých nástrojů, pouští se do jejich výroby i další výrobci. K dnešnímu pianinu však měly tyto nástroje ještě daleko. První svislé nástroje měly ještě nohy. Potom ovšem napadlo několik průkopníků, že místo nohou by dole mohly sedět basové struny a objevují se skříňová kabinetní křídla s rezonanční deskou po celé výšce nástroje.
Nástroj vyrobila firma T. Cooper v Londýně, registrovaná v letech 1814 -1840.
T. Cooper zakladatel rodinné klavírnické tradice měl čtyři syny a tak od roku 1839 firma existuje pod názvem James Cooper and Co. Další synové i vnuci ve výrobě klavíru pokračovali, poslední zmínka je z roku 1893.
Náš nástroj je podle konstrukce a podle dřívější adresy sídla firmy z dvacátých let. Jedná se o nástroj s jednoduchou nárazovou mechanikou upravenou pro svislý nástroj, úhozová linie kladívek do strun je nahoře, na klávesách je umístěn jazýčkový vypouštěč s perkem s možností seřídit funkci. Tento prvek zvedá tyčku (abstrakt), která přímo ovládá kladívko. Vypouštěč po úderu uvolní abstrakt, ten padá dolů a pomocí koženého pásku stáhne kladívko do výchozí polohy, aby zabránil opakovanému úderu do struny. Mechanika ještě nemá chytače kladívek jako u pozdějších nástrojů. Po uvolnění klávesy se vypouštěč (jazyk) vrací do výchozí polohy a vše je připraveno k dalšímu úhozu.
Historie tohoto nástroje je pro nás bohužel málo známá. Nástroj jsme koupili přes sběratele v Brémách, který nás upozornil, že nástroj prodávají pozůstalí. Nástroj je v původním stavu, vše je originální. Byl pohledově zachovalý avšak nehratelný. Pro účely ukázky hry jej restauroval klavírník Petr Bušo.
Pro nás je nástroj zajímavý tím, že představuje důležitou etapu vývoje klavíru. Je to vlastně svislé křídlo s malým nárokem na prostor avšak velkou rezonanční deskou a dlouhými strunami. Délka basových strun je stejně dlouhá jako u normálního křídla dlouhého 2,5m. Dále je velice zajímavá mechanika jako vývojový stupeň před vynálezem pianinové mechaniky, o které povíme více u nástroje Roberta Wornuma.
- rozsah: F1 - f4
- ladění: 395 Hz
- pedály: dva - pravý zvedá dusítka, levý una chorda
- nástroj je hratelný